Da bi realnost pretvorio u bajku, ovaj tekst moram započeti rečenicom: „Bio jednom jedan...“ Ali, bajka nije samo skup rečenica iz tvrdo ukoričenih knjiga o "čarobnoj zemlji dalekoj" koje se tu i tamo napišu.
Otputovaćemo nakratko unazad kroz vreme,
jednim prekookeanskim skokom, hiljadama kilometara daleko od Novog Sada.
UPUTSTVO ZA ČITANJE:
Nalazi se na samom kraju ove priče. Ali, ne morate ga čitati pre nego što pročitate priču. Ako ste postupili kao što piše u uputstvu, tada znate da već imate jednu bajku u mislima, i jasan plan kako da je ostvarite! :-)
U svakom slučaju: proteglite noge, ne budite lenji ! Sačuvajte sve pakete energije
koji su vam dostupni, kao što je našeg junaka Brajana Svinija „Ficdžeralda“
sačuvao slavni nemački režiser Verner Hercog u istoimenom filmu iz 1982.
godine, koji se danas smatra za jednu od najboljih avantura ikad snimljenih. Kada
se, gde i na koji način pojavio Ficdžeraldo, savršeno je nevažno. Važno je samo
da i dalje radi njegov stari gramofon. Da svi mogu da uživaju u Karuzu i Čabuka
Grandi. (Ako ne znate ništa o njihovoj muzici, iskoristite blagodeti
Youtube-a).
Dakle, bio jednom jedan - Brajan Svini. Čudak. Avanturista.
Ako bi postojala nekakva titula za apsolutnog sanjara/romantika, onda bi takva
nagrada trebalo da nosi Svinijevo ime. Po nadimku „Ficdžeraldo“ znali su ga
njegovi najbliži, a on sam je želeo da učini nešto veliko za prašumu kojoj je
posvetio ceo život. Brajan je bio
ekscentrični (a kako drugačije?) trgovac koji je je čitav zarađeni novac trošio
na ostvarenje davnog sna: da prenese bogato umetničko nasleđe svoje
civilizacije u one divlje i nepregledne šume Južne Amerike. Biološkim jezikom
rečeno, to bi bilo nešto poput kloniranja. Eksperiment za koji većina ljudi
smatra da je skup, potom nepotreban, a na posletku i opasan, jer dotiče gen
starosedelaca koji su sasvim (valjda?) zadovoljni svojim životnim navikama. Opčinjen
muzikom, naročto glasom Enrika Karuza, iza sebe već imao jedan totalni fijasko
sa planom o izgradnji železničke trase kroz najnepristupačnije delove peruanske
prašume. Istinska legenda postao je kada je tamo negde 1920-ih godina odlučio
da u najvećoj zabiti Amazonije stvori pravu, pravcatu koncertnu halu za
izvođenje opera. Nije sada važno da li je on uspeo u tome ili ne (s obzirom da
želimo bajkovit kraj, pretpostavićemo da je itekako uspeo), sama zamisao o
prenošenju umetničkih tekovina tamo gde to niko (ni pre, a ni posle toga) nije
pokušao.
Neponovljivi Klaus Kinski kao "Ficdžeraldo" |
Ako posmatramo ovaj fenomen sa stanovišta mehanike, arheologije ili
pak sociologije, on bi svakako bio u rangu fenomena kao što su antičko građenje
piramida, kula u Vavilonu, građenje drevnih hramova po Južnoj Americi, ili
pravljenje misterioznih titanskih figura od kamena – Maoi, svojevrsni otisak
prsta naroda po imenu Rapa Nui koji i danas živi na Uskršnjim ostrvima.
Međutim, jedna bitna razlika otkriva se već na prvi pogled: sve građevine koje
danas nazivamo svetskim čudima nastale su na prostoru gde su i živeli narodi
koji su ih osmislili i napravili. U tom pogledu, Ficdžeraldova avantura ima još
jednu, dodatnu dimenziju - ona je osvajanje prirode u onom iskonskom smislu te
reči.
Hajde sad u pomoć da pozovemo neke od tvrdnji koje možemo
naći u knjigama iz društvenih nauka:
- Čovek se od prirode razlikuje po kulturi. (Da li bi se naučnici iz oblasti prirodnih nauka sasvim složili s ovim, nisam baš siguran. Kulturu je kao pojam i definisao sam čovek, ko zna šta je za prirodu kulturno i da li je ona uopšte oduševljena sa „čovekovom kulturom“).
- Reč civilizacija u bukvalnom prevodu bi bila nešto poput „slobodan građanin“ !
Da li
to znači da mnoge civilizacije zapravo to i nisu, jer su im vremenom oduzeta
prava da budu slobodne?
Uprošćeno, danas bi moglo da se kaže
kako čovek ništa drugo i ne zna, nego da potčinjava prirodu svojim potrebama...
... ili: „Čovek je najslabija trska, ali trska koja misli!“ (Blez Paskal)
Kao jedna beskonačna šahovska partija koja je početa davno u prošlosti, odgovor na najbolje poteze ćemo saznati u trenucima odmora od dubokih razmišljanja.
Inke.
Drevni narod Inka, koji je nekada naseljavao
južnoamerički kontinent, bio je vrlo napredna civilizacija, ali je ostao među
pronicljivim hroničarima upamćen i kao narod koji je svesno „brisao linije
sopstvene istorije“. Naime, kada bi umro car, istog tog časa sa njim bi
neizbežno umirale i sve njegove žene, kao i svi „mudraci“ (ovi rituali su
detaljno opisani u delu slavnog peruanskog nobelovca Maria Vargasa Ljose Diccionario del amente de America Latina).
Ti „mudraci“ nalik su današnjim „ministrima propagande“ – bili su zaduženi da
svaku fikciju vladara preobrate u realnost pred očima naroda. Sa odlaskom
vladara, odlazila je u nepovrat celokupna dotadašnja istorija, dolazili su novi
„mudraci“ (izvorno zvani amautasi)
koji su imali samo jedno zaduženje – da ubede narod kako je baš to period
vrhunca jedne civilizacije, i kako je baš onaj car koji se u tom trenutku
zatekao na vlasti „najbolji vojnik i najuspešniji vladar u istoriji“. Naravno,
sve zasluge njegovih prethodnika pripisivane su mu bez ikakvog pogovora. Eto,
to je možda i jedan od razloga zašto je (bar meni) društvo Inka toliko
neobično.
Maču Pikču - hram, opservatorija ili nešto treće? |
Dok su sa jedne strane gradili vanvremenske građevine (dovoljno je
pomenuti Saksuaman i Maču Pikču), izrazito kvalitetne puteve, sisteme za
navodnjavanje, prehrambenu mrežu i vojna utvrđenja koja su im donela ogromne
teritorijalne dobitke, sa druge strane Inke su ostale jedna od retkih naprednih
grupa koje nisu znale ni za pismo (!), a ni za gvozdena oruđa i točak (!!!).
Moguće je da su vojničkom ustrojstvu koje je vladalo među Inkama smetale ovakva
saznanja, jer bi se uvek našao neki „pametnjaković“ koji bi poželeo da sačuva
od zaborava vreme u kojem je živeo. Posledica takvog paranoičnog straha bilo je
nasilno iseljavanje porodica sa jednog mesta na drugo, vrlo često daleko od
rodnog kraja. Na kraju, velika predkolumbovska civilizacija nestala je bez
ikakvog pisanog traga o linijama koje povezuju njihove narode, naselja,
građevine. U amanet su ostavili svoju praksu sa vrlo malo (= skoro nimalo)
teorije. Zvuči poznato, zar ne?
Kada su španski konkvistadori na čelu sa Franciskom Pizarom u
16. veku došli na teritoriju Inka, ubistvom njihovog poslednjeg cara nestala je
i mogućnost da svet upozna bolje jedan nesumnjivo napredan civilizacijski tok (interesantno je napomenuti da su Španci osvojili čitavo carstvo Inka sa svega 200 konkvistadora - potpuni paradoks) .
Suprotno tome, Inke su poslužile Špancima da postanu robovi u velikim rudnicima
srebra. Rudnici su prosperirali na račun krvi mučenog domaćeg naroda koji je
jedva uspevao da izdrži godinu dana teškog fizičkog rada u Potosi, tada najvećem
rudniku srebra na celom svetu. Kako bi neki Inka izdahnuo od napornog rada,
njegov naredni potomak bi dobijao obavezu da preuzme posao.
Beskrajni krug
mučenja i patnje doveo je do neslućenog bogatstva one koji su iskoristili
civilizacijske tekovine naroda u nestajanju. Negde pri samom kraju 16. veka
nestao je i poslednji otpor domorodačkog stanovništva tiraniji koju su uveli
Španci. Ono što je mene fasciniralo u čitavoj baladi o Inkama jeste zapravo želja
Španaca da unište sve tragove progresivne civilizacije, sa samo jednim ciljem –
da što više eksploatišu prirodna bogatstva smeštena duboko u Kordiljerima i
Andima. O tome kako su stvarale civilizacije pre njih nisu se previše brinuli.
I zaista, možda bismo mi danas bili bogatiji bar za odgovor kako su to Inke uspele da naprave idealne geometrijske forme oblikovanjem kamenih blokova bez upotrebe savremenog oruđa. I sve to na 2500 m nadmorske visine.
I zaista, možda bismo mi danas bili bogatiji bar za odgovor kako su to Inke uspele da naprave idealne geometrijske forme oblikovanjem kamenih blokova bez upotrebe savremenog oruđa. I sve to na 2500 m nadmorske visine.
Poslednji car Inka moli za milost pred Pizarom i osvajačima |
Primera radi, Aguarane su domorodačko pleme koje naseljava severoistočni, planinski deo Perua i koji su veoma dugo bili izrazito neprijateljski raspoloženi prema beloj rasi. Danas oni čine sve kako bi se uklopili u društvene norme, počeli su da uče i španski jezik, ali stare tekovine nikako ne mogu da iskorene: verovanja u besmrtnost vračeva i primitivnu poljoprivredu kao jedini izvor prihoda. Samo stotinak kilometara dalje od ove oblasti nalazi se čuveno jezero Titikaka, mesto jedne od poslednjih autentičnih „robinzonovskih“ grupa na svetu – naroda po imenu Uru.
Jezero Titikaka - brodić od totore, biljke koju koriste Urusi |
Oni sami za sebe kažu da su najstariji narod na svetu, i da su nastali od
zapečenog blata prilikom prvog izlaska Sunca. Kako god bilo, Uru su se vrlo
dobro prilagodili životu na velikom jezeru, napravivši sebi kućice i čamce od
totore (to je biljka koju možete naći na obalama jezera Titikaka), održavajući
tako živost populacije koja nije naročito brojna - još svega 3000 Uru
Indijanaca živi na planeti Zemlji. Ono što su Uru uspeli, graniči se sa
fantastikom – potpuno su se prilagodili modernim tehnologijama, krovove svojih
kuća sada dekoriraju solarnim panelima koje koriste za grejanje vode, u
domaćinstvima nisu retki ni radio aparati, ni televizori, a deca se uče da
redovno idu u školu.
SCENA IZ ŽIVOTA SVETA 1: Deca sa jezera Titikaka |
Cela ova priča navela me je da razmišljam o tome kako treba
postupati u budućnosti kada su u pitanju nasleđa raznih civilizacija. Koje će
civilizacije biti dominantne, šta moramo da menjamo i kako da se prilagođavamo?
Fizičari sigurno drugačije gledaju na ulogu koju će buduće civilizacije imati u borbi sa osvajanjem Svemira. Logično je (a tako kažu i autoriteti poput Frimana Dajsona, Pola Dejvisa i Mičio Kakua) da se civilizacije u budućnosti rangiraju po količini energije koju troše! I zaista, ako se osvrnemo shvatićemo da je u početku čovek koristio energiju svojih golih ruku, živeo nomadskim životom, životom lovaca skupljča kakvih još uvek ima na Zemlji (primer je veliko pleme Hadze koje živi u rezervatu na severu Tanzanije). Razvojom matematike i pisma, čovek je svoja (prirodna?) bogatstva počeo da prebrojava, pa otud i pojam „viška bogatstva“ kakav je životinjama stran. Pozitivne okolnosti dovele su do ulaganja tog viška bogatstva u razvoj kulture, stvaranje obrisa civilizacije na nekoj teritoriji. Negativne okolnosti dovele su do ratova i krvavih sukoba oko bogatstva. (Nauka pomiri i posvađa, ah ta dualnost i u makrosvetu!)
Fizičari sigurno drugačije gledaju na ulogu koju će buduće civilizacije imati u borbi sa osvajanjem Svemira. Logično je (a tako kažu i autoriteti poput Frimana Dajsona, Pola Dejvisa i Mičio Kakua) da se civilizacije u budućnosti rangiraju po količini energije koju troše! I zaista, ako se osvrnemo shvatićemo da je u početku čovek koristio energiju svojih golih ruku, živeo nomadskim životom, životom lovaca skupljča kakvih još uvek ima na Zemlji (primer je veliko pleme Hadze koje živi u rezervatu na severu Tanzanije). Razvojom matematike i pisma, čovek je svoja (prirodna?) bogatstva počeo da prebrojava, pa otud i pojam „viška bogatstva“ kakav je životinjama stran. Pozitivne okolnosti dovele su do ulaganja tog viška bogatstva u razvoj kulture, stvaranje obrisa civilizacije na nekoj teritoriji. Negativne okolnosti dovele su do ratova i krvavih sukoba oko bogatstva. (Nauka pomiri i posvađa, ah ta dualnost i u makrosvetu!)
Ficdžeraldo nedostaje
današnjem svetu u kojem nema (da li?) mesta za romantične heroje koji
materijalno potčinjavaju nematerijalnom. Odatle i prosta računica da u svetu u
kojem će se jačina neke civilizacije meriti načinom na koji se ta civilizacija
ophodi prema dostupnom bogatstvu informacija, vladar će biti neko poput
popularnog WALL-E-ja. U tom izuzetnom crtanom filmu sažet je ceo evolutivni tok
moćnih grupa. Samo one koje budu naučile da iznova i iznova pamte I primenjuju
sve reciklirane pakete dragocenih podataka, naučiće kako da prežive buduće decenije, vekove i eone.
SCENA IZ ŽIVOTA SVETA 2: WALL-E / glas razuma u post-informacionoj eri |
Na žalost, nisu retki primeri da danas mnoge države
prosperiraju na račun suzbijanja kulture grupa čije geografsko područje
ekploatišu. Slična sudbina koja je zadesila Inke, snašla je narod Čilea 1970-ih
godina, kada je intelektualca Aljendea svrgao I nasledio vojno-diktatorski
režim generala Augusta Pinočea. Nikada narod Čilea nije imao manje sloboda,
dakle nikada se vise u svojoj istoriji nije mogao podičiti civilizacijom, bar
kad su ljudski odnosi u pitanju, ali ekonomski prosperitet je dostigao neslućene
razmere. Privatizacija velikih područja zemlje koja je ustupljena velikim
(većinom) američkim kompanijama, zatim dolazak poznatih banaka doneo je
privredni rast kakav niko nije slutio. Sa druge strane ogledala, narod je bio
primoran da se podanički ophodi prema diktaturi Pinočea. Često se dešavalo da
vojna hunta u krvi uguši bilo kakav pokušaj intelektualnog otpora i razmene
mišljenja.
Spisak nestalih Čileanaca za vreme Pinočeove diktature... |
Pablo Neruda - pesnik slobodnog Čilea, jedna od žrtava "tamnog ustrojstva" |
Zabranjeno je da se plače bez učenja,
da se ikada probudi bez znanja šta raditi tog dana,
da se plaši sopstvenih osećanja.
Nije zabranjeno da se smeje problemima,
da se bori za ono što želite,
da se ne preda zbog straha da se snovi neće ispuniti.
Zabranjeno je ostaviti svoje prijatelje,
ne pokušati da se razume sve što ste zajedno doživeli, da ih zovete samo kada vam trebaju.
Zabranjeno ne biti ono što jeste među svima,
da se pretvarate ispred ljudi do kojih vam je stalo,
izigravati klovna da bi vas se setili,i zaboraviti sve do kojih vam je stalo.
da se ikada probudi bez znanja šta raditi tog dana,
da se plaši sopstvenih osećanja.
Nije zabranjeno da se smeje problemima,
da se bori za ono što želite,
da se ne preda zbog straha da se snovi neće ispuniti.
Zabranjeno je ostaviti svoje prijatelje,
ne pokušati da se razume sve što ste zajedno doživeli, da ih zovete samo kada vam trebaju.
Zabranjeno ne biti ono što jeste među svima,
da se pretvarate ispred ljudi do kojih vam je stalo,
izigravati klovna da bi vas se setili,i zaboraviti sve do kojih vam je stalo.
Pablo Neruda
Epilog cele ove priče o Čileu je:
- Pinoče je otišao sa vlasti na način sličan onom na koji je i došao.
- Čile je nastavio svoj civilizacijski put otvarajući vrata prosperiteta sopstvenom narodu.
- Danas je Čile (uz Urugvaj) najrazvijenija i najliberalnija zemlja Južne Amerike, sa jakim Univerzitetima, ogromnim kulturnim nasleđem, dobitnicima Nobelove nagrade (veliki pesnik Pablo Neruda, i istaknuta književnica prve polovine XX veka Gabriela Mistral).
Čile je danas napredna ekonomija sa izraženom kulturnom baštinom |
- Na najvećoj neplodnoj zemlji, u srcu pustinje Atakame na preko 4000 m nadmorske visine, omogućena je složna izgradnja Evropske svemirske južne opservatorije (ESO), kao kolaboracija desetine zemalja koje zajedno vrše najnaprednija astronomska istraživanja (na žalost, Srbija još uvek nije u toj grupi odabranih, a ni zainteresovanih). Jedan od najmoćnijih sistema radio teleskopa, ALMA, smešten je upravo na Atakami.
Sistem teleskopa ESO u Čileu |
Međutim (bila
bi utopija da ne iskoristimo svemoguće MEĐUTIM
u bilo kojoj (ne)prilici), samo par godina nakon otvaranja slobodarskih ideja i
„lakoće življenja“ u Čileu, nova vlast je poput svojih predhodnika našla vojno
slabašne kulture koje želi da potlači. Jedna od njih je i legendarni narod Rapa
Nui, koji živi na „najusamljenijem“ ostrvu na svetu – Uskršnjim ostrvima. Iako
nikad nisu dobili pravo na samoopredeljenje, Rapa Nui su sistematski slabljeni
od strane Čilea, a teritorija Uskršnjih ostrva se i dan-danas nalazi pod
čileanskim protektoratom, iako su ona sama udaljena preko 3000 km od obale
Čilea, a i poseduju sopstveno kulturno nasleđe (već pomenute gigantske ljudske
figure od kamena, jednu od onih misterija za koju bi svako od nas voleo da
reši).
Hoće li tajna kamenih figura sa Uskršnjih ostrva ikada biti otkrivena? |
Zaključak (tj. skup reči koje pokušavaju da deluju
pametno):
Čabuka Granda |
P.S. Kao što sam napisao na početku: završite sami ovu bajku. Sačuvajte sve pakete energije koji su vam dostupni. Kao što je Brajan Svinija sačuvao čuveni nemački režiser Verner Hercog u istoimenom filmu iz 1982. Godine, koji se danas smatra za jednu od najboljih avantura ikad snimljenih. Kada se, gde i na koji način pojavio Ficdžeraldo, savršeno je nebitno. Važno je samo da i dalje radi njegov stari gramofon. Da svi mogu da uživaju u Karuzu i Čabuka Grandi.
Невероватно испуњавајући текст, права је фантазија било читати га. Дарко,хвала ѕа подсећање да смо и даље само људи који су потреби једни другима. Надам се и неком наставку који би се више бавио предвиђањем будућности.
ReplyDeleteKakav blog... Kolega ti ti GE NI JE !!!
ReplyDeleteNemoj da se uobrazis i spremaj se da nas obradujes jednom knjigoom uskoro!!!
Iskreno,nisam imala pojma koliko je lepo tamo u juznoj Americi.
Da li postoje neki intelektualci iz tih starih indijanskih plemena? Oni bi trebalo da se bore za ocuvanje kulture.
Anja
E, zato treba SVI da igraju Civilization! :)
ReplyDeletePrekrasno!
ReplyDeleteUpalio si hiljade lampica i stvorio 10000 sinapsi za znatizeljne naucnike i umetnike.
Aca
Повезане су то цивилизације, драги мој пријатељу, повезане, од кукуруза преко Јужне Америке, па све до пасуља пребранца.
ReplyDeleteНеруда па све остало ;)
ReplyDeleteЗанимљиво обједињење...
@ Anja Genije je čovek koji liči na svakoga, a na njega niko. Tako da... :-)
ReplyDelete@ Anonymous Kada bi SVI igrali Civilization ne bi bilo nikog da igra ŠAH !!!
@ Снег Pasulj prebranac je na braniku svake otadžbine :-)
@ Poistija Neruda je uklonjen zajedno sa režimom intelektualaca koje je vodio Salvador Aljende (inače fizičar). Mnogi su ih napadali samo zato što su bili komunisti, ali vreme sudi pravednije od bilo kojeg režima ...
Post sabio, generalno sam slab na putnike i putovanja, ali i na Herzoga :))
ReplyDeleteMilija