“U to predratno vreme, po školskim pravilima, đacima je bilo
zabranjeno da budu članovi šahovskih klubova. Ja sam ipak išao svako veče u
Beogradski šah klub, to je za mene bilo svetilište. Kontrolu ulaza u zgradu
Kolarčevog univerrziteta imao je vratar Desimir, dvometraš iz Like. On me je
nešto voleo, i kad me vidi da se onako malen mašim za visoku kvaku, on se
okrene i kao čita novine, a ja šmugnem unutra...”
(Svetozar Gligorić)
Najpre, reći ću vam
nešto o nedostatku modernog doba. Ono što danas zovemo “modernim dobom” donelo
nam je ispunjavanje materijalnog sveta savremenom tehnologijom, ali nasuprot
tome današnjici nedostaju renesansni umovi, svestrane ličnosti čije se polje
stvaralaštva ne ograničava na samo jednu oblast. U vremenu kad ni reč ni slika
nisu dovoljni da pokrenu revoluciju (kao nekada) svet slavi ljude poput Leonarda
da Vinčija, izuzetne vizionare koji su uspeli da objedine umetnost i nauku. I
zaista, kad spomenete ime ovog velikog Italijana nekoliko asocijacija otvara
vam vrata jedinstvenog sveta kroz koji možete da prođete samo ako imate
dovoljno znanja i hrabrosti da propešačite dugačak lavirint uma jednog genija.
Danas je taj svet
napustio jedan od poslednjih renesansnih džentlmena našeg doba - Svetozar
Gligorić.
Olimpijski šampion, predvodnik jedine generacije koja je osvojila
zlato na šahovskoj olimpijadi za našu zemlju. Sasvim slučajno (ili namerno) bio
je građanin Beograda, podjednako i sveta, slobodni duh i šahovski zarobljenik.
Bio je velikan šahovske igre, kompozitor oštrih varijanti i blagih nota. Bio je
novinar i pisac. Intelektualac. Govorio je tečno engleski, nemački, ruski i
italijanski jezik, a služio se sa još dva-tri, onako uzgred. Odlično je plivao
i igrao tenis. Bio je jedan od retkih prijatelja Bobija Fišera u njegovim
najtežim danima. Bio je veliki čovek. I prvi zbog kojeg sam seckao dedine
dnevne novine kako bih sakupio što više šahovskih partija koje sam kasnije
analizirao sa svojim drugarima.
Gligorićev prvi susret sa tadašnjim čudom od deteta, Robertom Fišerom - Turnir kandidata na Bledu |
Kada bi vam neko rekao
da čovek u svojoj devetoj deceniji života želi da izučava kompjuterski softver
za stvaranje muzike, možda biste sa nevericom želeli da „izbliza“ pogledate tog
„dekicu“ i uverite se da nije kakav šaljivdžija u pokušaju. Svetozar Gligorić
to ni najmanje nije bio kada je u pitanju ljubav. Ukoliko se ikada u naš
školski sistem uvede predmet koji bi se zvao “Studioznost”, na naslovnoj strani
tog udžbenika trebalo bi da stoji Gligorić.
Mar del Plata nije samo ime predivnog grada u Argentini, već je i naziv za jednu od najpoznatijih varijanti u teoriji šahovskih otvaranja. Njen tvorac je upravo Svetozar Gligorić. |
Samouk u mnogo čemu,
rano je ostao bez roditelja. Brigu o njemu u Beogradu preuzeo je ugledni hirurg
dr Niko Miljanić, kojem je Svetozar Gligorić, takoreći, postao četvrto dete.
Okružen knjigama, radoznali mladić je izučavao šah i tehniku, koju je i
studirao dok nije morao da napusti Beograd nakon šestoaprilskog bombardovanja.
U to ratno vreme, budući šahovski velemajstor bio je partizan-dobrovoljac i
inženjer za proračune leta minobacačkih granata. Nakon rata, Gligorić se u
oslobođeni Beograd vratio rešen da nastavi svoju šahovsku karijeru. Pisao je da
je jednom prilikom bio teško bolestan od upale pluća i pod groznicom sanjao
šahovske partije sa živim figurama koje mu se obraćaju već nekoliko uzastopnih
noći. Budio bi se rano da pregledava varijante i odgovara na pitanja
postavljena u snu.
Na meču protiv SSSR-a igrao je sa jednim od najboljih pijanista među šahistima, Markom Tajmanovim | . |
Vrlo brzo je
napredovao. Njegov talenat nije bio sporan, ali njegova studioznost i predanost
naučnom pristupu šahu dovela ga je rame uz rame sa najboljim šahovskim igračima
tog vremena. A konkurencija je zaista bila žestoka: igrati i pobeđivati u eri
Botvinika, Smislova, Keresa, Talja, Reševskog, Saboa, Najdorfa, Evea,
Bronštajna, Tajmanova, a kasnije Fišera, Spaskog, Petrosjana, Korčnoja, Larsena
i ostalih, bila je izuzetna privilegija.
Potpisi svih velemajstora, učesnika meča SSSR-Jugoslavija, 1962. godine |
Ali, nije Gligorić bio
samo jak šahista.
John Lee Hooker |
Odlazak na svaki
naredni turnir izvan Jugoslavije za njega je značio priliku da kupuje ploče i
upoznaje se sa muzičkim trendovima u svetu. Slušao je sve, od bluza, preko
džeza, do tadašnjeg izvornog rokenrola. Mlade generacije kojima pripadam
razmažene su u smislu da svaku umetnost imaju na dlanu zahvaljujući internetu.
U zemljama istočne Evrope tih 50-ih godina XX veka muzika je sa zapada kroz
“gvozdenu zavesu” stizala najviše zahvaljujući sportistima: Gligoriću, još
jednom šahisti - Nikoli Karaklajiću, i legendarnom košarkašu Radivoju Koraću.
Oni su o umetničkim pokretima pisali i pričali, obrazovali svoje prijatelje i
naciju, tragajući za sopstvenim
odgovorima na te izazove. Danas je prosto nemoguće da zamislite nekog našeg
fudbalera ili košarkaša kako traga za novim umetničkim momentima u
postmodernizmu, ili istražuje underground
muzičku scenu Los Andjelesa.
Najviše je voleo
klasiku, a kako bi imao u svom Beogradu i adekvatan uređaj za degustaciju
kvalitetnih ploča, jednom prilikom je iz Holivuda (nakon posete filmskom
studiju 1952. godine) naručio najnoviji gramofon i zvučnike marke JBL smeštene
u dva ogromna drvena sanduka. Iz Amerike su zvučnici putovali puna tri meseca,
a sam Gligorić je posvedočio da mu je susret sa muzikom na JBL-ovim zvučnicima
bilo nešto najlepše što mu se desilo tih godina. Govorio je nakon toga da sanja
kako igra šah uz najlepše simfonije.
“The chessboard is the world, the pieces are the
phenomena of the Universe, the rules of the game are what we call the laws of
Nature, and the player on the other side is hidden from us”
(Thomas Huxley)
"Igram protiv figura", bio je šahovski moto S. Gligorića |
Još jedna strast bila
su mu elegantna odela i ples. Ostala je zapisana anegdota kada je Fišera uspeo
da nagovori da obuče elegantno odelo koje mu je lično izabrao kod jednog našeg
krojača, i odvede ga na igranku među mnoštvo devojaka (za one koji ne znaju,
slavni šampion Bobi Fišer bio je vrlo povučen lik i gotovo je izbegavao
druženja). Fišer mu je tada rekao: “Lepo je to što si me doveo ovde među
devojke, ali nijedna od njih ne zna ništa o šahu!”
Nakon osvojenih
pregršt medalja i prvih mesta na turnirima, posvetio se novinarskom poslu. Bio
je izveštač sa najčuvenijeg šahovskog meča svih vremena, dvoboja Roberta Fišera
i Borisa Spaskog u Rejkjaviku 1972. godine. Knjiga koju je napisao o tom meču
prevedena je na nekoliko jezika doživevši tiraž od više stotina hiljada
primeraka. Kada ga je engleska kraljica Elizabeta prilikom posete Beogradu
upitala kakvo mišljenje ima o tom meču, Gligorić je šaljivo odgovorio: “Drama je bila kao Šekspirova, ali za razliku od Romea i Julije ovde su svi ostali srećno živi.”
Omot Gligorićeve knjige o antologijskom meču |
Upoznao je i družio se
sa ljudima kao što su Šostakovič, Hačaturjan, Ojstrah, slavni glumci Čarlton
Heston i Debi Rejnolds, a na Olimpijadi u Havani 1966. godine njegove partije
posmatrali su Fidel Kastro i Ernesto Če Gevara.
Nije tajna ni da je
Gligorić bio jedan od ljudi zbog kojeg se Bobi Fišer nakon skoro 20 godina
izgnanstva vratio šahu, i to upravo u Beogradu 1992. godine. Poput slavnog i
Oskarom nagrađenog indijskog filma “The Chess Players”, kada u jednoj od
urnebesnih scena dvojica bogataša igraju svoju beskrajnu partiju ne obazirući
se na napad britanske armije i topove koji grme sa svih strana, tako su i
Spaski i Fišer igrali svoj meč u izolovanoj Jugoslaviji. Svetozar Gligorić
održavao je veoma dugo kontakt sa Bobijem pružajući mu podršku kad god je to
mogao. Za zemlju kao što je tada bila ova naša, imati čoveka poput Glige,
značilo je imati most između istoka i zapada. Bio je to tihi glas, ali glas
koji su svi slušali.
U penziju je otišao
1978. godine, ali je još punih 25 godina nastavio da se aktivno takmiči na
velemajstorskim turnirima. Neki stariji čitaoci će se verovatno setiti da je
Gligorić prvi put u javnosti zapevao u antologijskoj emisiji “Obraz uz obraz”
koju su vodili Milena Dravić i Dragan Nikolić. Kada je napunio 82 godine, počeo
je da izučava muzičku harmoniju i da svira klavir koji je nabavio tridesetak
godina ranije (kakva snaga volje da se iskoriste resursi svakog instrumenta
koji se pronađe u bliskom okruženju). Šah je možda najnepresušniji izvor
umetničkih dela za one koji nisu toliko talentovani za slikarstvo ili muziku
(mada i izuzetaka nikad dosta). Gligorić se potrudio da spada u izuzetke. Prošle
godine, bili smo svedoci promocije muzičkog CD-a sa sedamnaest kompozicija
načinjenih od strane ovog nenadmašnog čoveka. “Kako sam preživeo XX vek?” pita
se Gligorić u naslovu albuma. U jednoj
su zajedno pevali i poznati reperi Niggor i Voodoo Popeye... čovek pd skoro 90
godina koji komponuje džez i hip-hop... Ideal koji je teško dostići.
Srbija nije znala da
se oduži do kraja ovom velikanu. Pretpostavljam da ste ovo i očekivali, tako da
nas, bar u tom smislu, Srbija nikad ne izneveri. Jednom, dok je sanjao svoje
simfonije i partije, u dom su mu upala dvojica lopova, i nemoćnom starcu vezali
ruke ukravši vredan nakit, šahovske trofeje od dragog kamenja i nešto novca.
Gligorić se u svojoj dugoj karijeri branio od protivničkih figura Kraljevom
indijskom odbranom, ali nikad nije imao posla sa lopovima.
Ono što je Svetozar
Gligorić ostavio nama nije se moglo ukrasti. Ostavio je putokaz kako čovek sa
ovih prostora treba da se bori – kroz razmenu ideja i neprekidan trud. Kroz
poštovanje prema protivniku. Pomoć prijatelju u nevolji. Kroz negovanje
umenosti i nauke kao najviših oblika svesti jedne nacije u pokretu. Samospoznaju
i kreativnu vitalnost. Kroz snove, jer samo oni stvaraju život lepšim.
Arhivski tekst za nas koji znamo tek po koji naziv figure, ali nas zanima privatan zivot genija, pogotovo ako su bogati iskustvima.Zene :)
ReplyDeleteDarko bre... antologijski. Serujem u ovom trenutku, nek se siri po cyberprostoru.
ReplyDelete@ Venecijanka
ReplyDeleteGligorićev život je i bio jedna velika šahovska partija, a u mnogim varijantama je nalazio najjače poteze, zato je ostao aktivan i u dubokoj starosti :-)
@ Shule
ReplyDeleteHvala za share...
Samo neka se širi po internetu, svako ko bude želeo da uradi makar delić onoga što je uradio Gliga, neće pogrešiti :-)
Bravo! Odlican text! I`m :D
ReplyDeleteSvaka cast za tekst o ovo, velikom coveku i sahisti. Nadam se da ce nasa zemlja smoci snage za memorijalmi turnir u njegovo ime.
ReplyDeletehvala za tekst. veoma interesantno.
ReplyDeleteSvako malo se vracam na ovaj tekst i s uzivanjem ga citam.
ReplyDeleteZao mi je sto nisam imao priliku da nekim cudom upoznam ovog genija Zivota, a ne samo saha.
Teksta sam se ponovo sjetio jer se ovih dana s velikim interesovanjem prate mecevi za titulu prvaka svijeta izmedju Ananda i Carlsena, i nekako gledajuci analize i sve poteze koje vuku, razmisljao sam kako i da li bi neko od njih igrao Gliginu Mar del platu da se u medjuvremenu kompjuteri nisu potrudili da smanje znacaj kraljeve indijske odbrane za sah....
Kad vec pominjem mec, navijam za mladog Carlsena :)
Veliki pozdrav iz Iraka....
Hvala, najveći kompliment je kad se nekom tekstu čovek opet vrati s vremena na vreme :)
DeleteOvo za Kraljevu indijku bi verovatno bilo moguce oruzje Karlsena, ne verujem da bi Anand igrao takve pozicije, ali Magnus bi mogao to da igra, međutim kvalitet partija u dosadasnjem toku meca nije bas na najvisem nivou.
Veliki pozdrav !